آموزش نصب میکروفن در دوربین مداربسته

نصب میکروفن دوربین مداربسته با اهداف و کاربری های متفاوتی انجام می شود. شما می توانید با نصب میکروفن یا استفاده از دوربینهای مداربسته میکروفن دار علاوه بر ضبط و مشاهده تصاویر ، صدای محیط را شنیده و ضبط نمایید

این میکروفن ها در ابعاد و شکل های مختلفی در بازار موحود می باشند. هر کدام از این میکروفن ها با حساسیت های متفاوتی تولید می شود و بسته به حساسیت و قدرت قادر به شنود صدای محیط می باشند

انواع میکروفن دوربین مداربسته

دو نوع متداول این میکروفن ها در بازار میکروفن باکسی و میکروفن کپسولی می باشند. معمولا نوع باکسی از قدرت به مراتب بالاتری نسبت به نوع کپسولی برخوردار می باشد اما میکروقن های کپسولی به دلیل سایز کوچک آنها به راحتی قابل تعبیه در مکان های مختلف می باشند.

میکروفن باکسی دوربین مدار بسته دارای پیچی برای تنظیم صدا بر روی خود می باشد و معمولا قیمتی بالاتر نسبت به نوع کپسولی دارد.

این میکروفن ها معمولا دارای دو فیش آماده پرس شده می باشند ، یک فیش مادگی RCA یا AV برای انتقال صدا و یک فیش برق آداپتوری برای تامین انرژی برق مورد نیاز میکروفن به کار می رود.

بعضی از میکروفن ها علاوه بر دو فیش RCA و برق ورودی دارای یک خروجی برق اضافه برای استفاده همزمان از برق دوربین مداربسته می باشند.

میکروفن ها به دو صورت همه جهته یا ۳۶۰ درجه و جهت دار ساخته می شوند. معمولا از نوع همه جهته آن بیشتر در سیستم های نظارت تصویری استفاده می شود.

اگر نیاز به استفاده از میکروفن در سیستم نظارت تصویری خود می باشید ، در هنگام خرید دستگاه ضبط تصاویر DVR به این نکته دقت داشته باشید که این دوربینها علاوه بر تعداد کانالهای ورودی دارای تعدادی ورودی صدا به صورت پورت   RCAکه در ایران بیشتر با نام AV شناخته می شود است.

تعداد پورت های ورودی صدا ممکن است به تعداد ورودی های تصویر نباشد ، اگر نیاز به نصب میکروفن جداگانه برای هر دوربین می باشید در هنگام خرید به تعداد ورودی ها دقت بیشتری داشته باشید که تعداد آنها به اندازه دوربینها باشد.

 

راهنمای نصب میکروفن دوربین مداربسته

 

نصب میکروفن در دوربین مداربسته کار تقریبا ساده ای می باشد و با کمی تمرین و دقت می توان در آن مهارت پیدا کرد. نصب دوربین مداربسته بسته به نوع سیستم نظارتی آنالوگ و تحت شبکه کمی متفاوت می باشد.

 

در سیستم مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD میکروفن به صورت مستقیم از طریق کابل به دستگاه DVR متصل می شود و می توان میکروفن را به راحتی در هر مکانی از اتاق نصب نمود ، اما در سیستم مداربسته IP معمولا میکروفن به ورودی میکروفن خود دوربین مداربسته IP متصل می شود و در مصرف کابل صرفه جویی زیادی می شود.

 

برای نصب میکروفن می توان از کابل کوآکسیال مانند RG59 یا کابل های برق برای فواصل کوتاه استفاده نمود. اما برای جلوگیری از نویز استفاده از کابل کوآکسیال به شدت توصیه می شود.

 

به منظور جلوگیری از نویز در صدا پیشنهاد می شود از کابل های شیلد دار با کیفیت استفاده نموده و از قراردادن کابل میکروفن در کنار برق فشار قوی یا سایر منابع نویز خودداری کنید.

 

آموزش نصب میکروفن در سیستم مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD

 

نصب میکروفن در سیستم آنالوگ سنتی و HD یکسان می باشد. برای نصب میکروفن در این سیستم ها باید مراحل زیر را دنبال نمایید :

 

فیش RCA یا AV نری را به دو سر کابل وصل می کنیم ، می توان برای اتصال کابل به فیش نری از فیش های لحیمی یا پیچی استفاده نمود. ( در صورت تمایل به استفاده از فیش BNC برای همه کابل ها می توان از تبدیل RCA به BNC نیز استفاده نمود

 

یک سر فیش AV را به خروجی صدا میکروفن متصل نموده و طرف دیگر را به ورودی صدای دستگاه DVR متصل می نماییم. توجه نمایید در صورت استفاده از میکروفن برای هر دوربین فیش صدا را به ورودی مربوط به همان دوربین در دستگاه DVR متصل نمایید.

 

مصرف برق میکروفن ها معمولا بسیار پایین می باشد و می توان از یک آداپتور برای تامین انرژی برق دوربین مداربسته و میکروفن به صورت همزمان استفاده نمود. برای این منظور پس از اتصال یک کابل و فیش نری آداپتوری سیمدار به آداپتور یا کابل برق آن را به فیش مادگی برق میکروفن متصل می نماییم.

 

پس از انجام مراحل فوق ، در دستگاه DVR صدای دوربین مورد نظر را با فشردن دکمه بلندگو در گوشه تصویر فعال نمایید و میکروفن را تست نمایید. سعی کنید در این مرحله صدای دستگاه پخش کننده زیاد نباشد. در صورت درست کار کردن ، میکروفن را در محل خود سفت نمایید.

 

آموزش نصب میکروفن در سیستم مداربسته تحت شبکه (IP)

 

روش نصب میکروفن تقریبا مانند دوربین مداربسته آنالوگ می باشد با این تفاوت که در دوربین مداربسته IP میکروفن به ورودی صدا دوربین متصل می شود.

 

دوربین مداربسته IP که از میکروفن پشتیبانی می کند یا دارای پورت RCA یا AV برای اتصال میکروفن می باشند یا بر روی آنها یک ورودی جک ۳٫۵ میلیمتری صدا تعبیه شده است.

 

در دوربین مداربسته IP می توان از دو نوع میکروفن استفاده نمود. یکی همان میکروفنی که در سیستم مداربسته آنالوگ هم استفاده می شود که دارای پورت RCA و برق می باشد.

 

دیگری میکروفن هایی که نیاز به برق مستقیم ندارند و برق خود را از دوربین مداربسته تامین می کنند که دارای خروجی یا جک ۳٫۵ میلیمتری صدا می باشند. برای این میکروفن ها باید از دوربینهای مداربسته ای استفاده نمود که دارای ورودی جک ۳٫۵ میلیمتری صدا باشند.

مراحل نصب میکروفن در سیستم تحت شبکه (IP)

 

برای نصب میکروفن یا خروجی RCA یا AV در سیستم نظارتی تحت شبکه مراحل زیر را دنبال نمایید :

 

سیم های فیش نری سیم دار را به کابل برقی که از آداپتور یا منبع تغذیه می آید وصل می کنیم و فیش را به ورودی برق میکروفن وصل می نماییم. (همانطور که قبلا گفته شد میکروفن ها نیاز به برق زیادی ندارند و مصرف آنها بسیار پایین می باشد و می توان از یک منبع تغذیه به صورت مشترک برای تغذیه دوربین و میکروفن در صورت POE نبودن دوربین استفاده نمود

 

فیش RCA یا AV نری را به دو سر کابل وصل می کنیم ، می توان برای اتصال کابل به فیش نری از فیش های لحیمی یا پیچی استفاده نمود. ( در صورت تمایل به استفاده از فیش BNC برای همه کابل ها می توان از تبدیل RCA به BNC نیز استفاده نمود

 

یک سر فیش AV را به خروجی صدا میکروفن متصل نموده و طرف دیگر را به ورودی صدای دوربین مداربسته IP متصل می نماییم. در صورتی که ورودی دوربین مخصوص جک ۳٫۵ میلیمتری صدا بود باید از یک تبدیل AV به جک ۳٫۵ میلیمتری صدا استفاده نماییم.