انتخاب هارد دیسک مناسب برای دوربین مداربسته

 

برقراری امنیت بسیار ضروری است. در زمان های قدیم برای ضبط تصاویر از نوارهای کاست استفاده می کردند. در چند سال اخیر سیستم های نظارتی دوربین مداربسته پیشرفت کرده و دیجیتالی شده اند. روزانه تعداد دوربین های مدار بسته بیشتری در سطح شهرها نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. تصاویر این دوربین های مداربسته باید در جایی ثبت شود که حافظه کافی داشته باشد و دسترسی به آن آسان باشد. هارد دیسک وسیله مناسبی برای ثبت این تصاویر است. امروزه تولید کنندگان هارد دیسک به دنبال ساختن هاردهایی با قابلیت بالای نوشتن اطلاعات (ثبت تصاویر) و خواندن اطلاعات (دسترسی به تصاویر و بازیابی آن ها) هستند.

سیستم مداربسته به چه هارد با چه مشخصاتی نیاز دارد؟

بسیاری از شما ممکن است فکر کنید که می توان از یک هارد دیسک معمولی برای سیستم نظارتی خود استفاده کنید. و فرض کنید که تمامی هارد یسک ها از لحاظ کارکردی یکسان بوده و عملکرد مشابهی دارند. اما این فرض کاملا اشتباه است. هارد دیسک های معمولی، نهایتا 8 ساعت در روز و 6 روز در هفته کار می کنند. و دارای عملکرد متوسطی هستند.

این در حالی است که هارد دیسک هایی که متناسب با سیستم های مداربسته تولید می شوند و در دستگاه های NVR یا DVR تعبیه می گردند، دارای یک جزء مرکزی برای ذخیره سازی دیجیتالی ویدئوها هستند که امکان کارکرد 24 ساعته در 7 روز هفته را برای آنها فراهم می کند. این هارد دیسک ها باید به صورت شبانه روزی فعال باشند تا بتوانند شواهد ویدئویی را به صورت زنده ذخیره کنند.

 

از چه هاردی با چه ظرفیتی برای ضبط تصاویر استفاده کنیم؟

این مورد به چند عامل متفاوت بستگی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

    فرمت فشرده سازی: فرمت فشرده سازی دستگاه DVR اولین عامل مهم در انتخاب هارد مناسب است. امروزه DVR ها از فرمت های ذخیره سازی متعددی اعم از H.264 ،H.265 و H.265+ استفاده می کنند.

    روزولشن ضبط: همانطور که می دانید هرچه رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد حجم اطلاعات بیشتر شده  و برای ضبط به هاردی با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت.

    حرکت در تصاویر: روش های فشرده سازی تصاویر بدین گونه است که در فریم های متوالی قسمت های تکراری و بدون تغییر را حذف نموده و ظرفیت فیلم ها را به شدت کاهش می دهند. با توجه به این موضوع اگر در تصاویر تغییرات سریع و دائمی وجود داشته باشد باعث افزایش حجم فیلم های ضبط شده خواهد شد.

    مدت زمان فیلم ضبط شده: هر چه مدت زمان فیلم ضبط شده طولانی تر باشد به همان نسبت ظرفیت بیشتری از هارد اشغال میشود. با استفاده از قابلیت های موجود در دوربین مانند تشخیص حرکت یا Motion Detection می توان زمان ضبط تصاویر را بدون از دست دادن قسمت های حساس و مورد نیاز به شدت کاهش داد.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب هارد

 

    طول زمان تصویربرداری

واضح است که هر چه تعداد دوربین های مداربسته و زمان فیلم های ضبط شده بیشتر باشد، به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز خواهد بود. امروزه با مکانیزم تشخیص حرکتی، می توان زمان ضبط تصاویر را کاهش داد.

    میزان حرکت موجود در تصویر

با استفاده از روش های فشرده سازی تصاویر، تصاویر مشابه در یک توالی حذف و ظرفیت فیلم برداری بیشتر می شود. هر قدر میزان حرکت و تغییرات در محیط فیلم برداری بیشتر باشد، فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات نیاز خواهد بود.

    نوع و مقدار فشرده سازی

روش های فشرده سازی می توانند این امکان را به وجود آورند که با کمترین افت کیفیت، حجم فیلم های ضبط شده کاهش یابد. کاهش بیشتر حجم فیلم نیز امکان پذیر است ولی در این صورت کیفیت آن کاهش می یابد به طوری که جزییات قابل تشخیص نمی باشد. امروزه بیشتر دستگاه های DVR و NVR از کدک های فرمت H.264 که یکی از پیشرفته ترین فرمت های فشرده سازی تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته است، استفاده می کنند.

    کیفیت تصاویر ضبط شده

هرچه رزولوشن تصویر ضبط شده بیشتر باشد، فضای بیشتری را در هارد دیسک اشغال می کند. در مقابل هر چه کیفیت تصاویر را پایین تر بیاوریم، حجم آن کمتر خواهد شد. از طرفی کاهش رزولوشن تصویر باعث از دست رفتن جزییات تصویر می شود که در اکثر مواقع توصیه نمی شود.

    سرعت دوران

حداقل سرعت دوران 5400 دور در دقیقه می باشد، میزان پیشنهادی ما برای هارد دوربین مدار بسته، 5400 تا 7200 دور در دقیقه است. بالا بودن سرعت دوران یك هارددیسک نشان دهنده بالا بودن سرعت ذخيره و بازيابی اطلاعات است. درصورتيکه از دوربین های با کیفیت و تنظیمات DVR با کیفیت بالا استفاده می نمایید، بالا بودن تعداد دور در دقیقه یك هارددیسک بسیار حائز اهمیت است.

    سرعت جستجو

حداقل سرعت جستجوی هارد مناسب برای DVR حدود 8ms و یا پائین تر است. مقدار پیشنهادی ما 8ms تا  9ms می باشد. متوسط سرعت جستجو بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می گردد. سرعت جستجو به سرعت پیدا نمودن یک بخش خاص از اطلاعات ذخيره شده، در یك درایو اطلاق می شود. اكثر کاربران در زمان انتخاب يک هارد ديسک به موضوع فوق توجه نمی کنند.

   اندازه بافر

حداقل اندازه بافر 16 مگابایت و مقدار پیشنهادی ما در انتخاب هارد مناسب برای DVR، ت32 و 64 مگابایت است. بافر يک حافظه Cache بر روی درايو می باشد که اطلاعات بطور موقت در آن ذخيره می شود. در صورتيکه پردازنده مجددا درخواست آنان را داشته باشد بافر آن را بازگردانی می کند.

   ظرفیت هارددیسک

در DVR های قدیمی از هاردهای IDE استفاده می شد که به دلیل محدودیت حافظه، زمان ضبط تصاویر پایین بود. در DVR های جدید که از هاردهای SATA نیز پشتیبانی می کنند، حجم بیشتر بوده و فیلم های بیشتری ذخیره می شوند. حداقل ظرفیت هارددیسک ها 250 گیگا بایت می باشد. مقدار پیشنهادی برای هارد دوربین مدار بسته، 1 تا 2 ترابایت است.