سوئیچ شبکه چیست؟

دوربین های مدار بسته تحت شبکه محبوبیت زیادی در بین سیستم های مدار بسته پیدا کرده اند. به همین منظور نحوه انتخاب سوئیچ شبکه بسیار مهم است. یک سوئیچ شبکه مناسب، نه تنها برای انتقال اطلاعات قابل اتکا است، بلکه اتلاف منابع را نیز کاهش می دهد. در این مقاله ما برخی از اطلاعات مفید در این زمینه بررسی خواهیم کرد.

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئيچ يکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپيوتری است.سوئیچ برای اتصال دستگاهای تحت شبکه مختلف از قبیل رایانه, چاپگر، دوربین‌های مدار بسته و …. در شبکه‌های کابلی مورد استفاده واقع می‌شود.

با یک مثال ساده اهمیت وجود سوئیچ در یک سیستم تحت شبکه را برایتان روشن می کنیم. فرض کنید یک فضای بزرگ چند هزار متری در اختیار دارید و باید آن را با تعداد زیادی دوربین (100 عدد) پوشش دهید قاعدتا نمی توانید از هر دوربین یک کابل به صورت جداگانه به دستگاه ضبط NVR یا منبع تغذیه برق متصل کنید زیرا باید هزینه زیادی را صرف کابل کشی های طولانی کنید که در کل کار منطقی نیز نیست. اما با تقسیم بندی مناسب مکان مورد نظر به چندین نقطه و تعبیه تعدادی سوئیچ شبکه در آنها می توان تمامی دوربین ها را در محل به آن متصل نموده و تنها با یک کابل کلیه دوربین ها را به دستگاه ضبط برد.

سوئیچ POE

سوییچ هایی هم وجود دارند که به آنها سوییچ poe  اطلاق می شود، POE مخف کلمه Power Over Ethernet می باشد، شاید شنیده یا دیده باشید که یک سری از سوئیچ ها، یک یا چند پورت POE دارند. پورت POE پورتیست که می تونه علاوه بر ارسال و دریافت اطلاعات، انرژی برق رو هم (برای دستگاهی که بهش وصل شده) تامین کنه.در صورتی که از سوئیچ برای اتصال دوربین های مدار بسته استفاده می کنید و می خواهید دوربین ها به صورت POE تغذیه شوند تمامی سوئیچ هایی که به طور مستقیم به دوربین ها وصل شده اند باید از نوع POE باشند.

یک سیستم کامل POE شامل دو قسمت زیر است:

تجهیزات تامین کننده جریان برق: مانند تجهیزاتی که از تکنولوژی PoE پشتیبانی می کنند مانند سوئیچ POE و PoE injector

تجهیزات نیازمند برق: شامل دوربین های تحت شبکه در یک سیستم مداربسته

نکات ضروری در انتخاب سوئیچ شبکه برای سیستم مدار بسته

 

همانطور که گفتیم سوئیچ ها از اجزای اصلی سیستم های مدار بسته شبکه هستند و نقش آنها انتقال و تبادل اطلاعات بین بخش های مختلف یک شبکه محلی (LAN) است. ساختار فیزیکی سوئیچ ها تشکیل شده از تعدادی پورت. تعداد این پورت ها در سوئیچ های با ظرفیت مختلف، متفاوت است به تبع آن قدرت انتقال اطلاعات نیز در آنها متفاوت است. سوئیچ های معمولی دارای 4 تا 8 پورت و سوئیچ های پیشرفته تر بین 32 تا 128 پورت دارند که مصارف صنعتی دارند.

 

در هنگام انتخاب سوئیچ های شبکه باید به سه مورد زیر توجه نمود زیرا توان کل سوئیچ و توان مصرفی دستگاه های متصل به آن با هم متفاوت است

 

    توان سوئیچ

    تعداد پورت ها

    میزان پهنای باند موجود

 

سوئیچ های مختلف دارای پهنای باند ورودی و خروجی متفاوتی هستند که در رنج اعداد ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰Mbps برای دوربین های مدار بسته قرار می گیرد.