چیست؟ (People Counting) شمارش افراد

 

نسل جدید دوربین های مدار بسته با کمک نرم افزارهای آنالیز تصاویر قابلیت شمارش تعداد افراد وارد و خارج شده به مجموعه را به ما می دهند و این یک ویژگی مهم برای آمارگیری و ...به حساب می آید.

دانستن آمار و اطلاعات دقیقی از میزان تردد مشتریان در ساعات مختلفی از شبانه روز در مراکز و فروشگاه های بزرگ می تواند کمک شایانی به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان داشته باشد. همچنین وقوع حوادثی مانند زلزله آتش سوزی و …نیز بر ضرورت وجود سیستم های پردازش تصویر جهت نظات بر رفت و آمد در مراکز تجاری بزرگ می افزاید.

 

قابلیت شمارش افراد یکی از چندین ویژگی و قابلیت پردازش تصاویر یا IVS است که تکنولوژی آن در محصولات داهوا تعبیه گردیده است. این قابلیت راه حلی شگفت انگیز و دارای ویژگی های هوشمندانه ای است که می تواند انتخابی ایده آل برای بسیاری از مراکز و سازمان های بزرگ با ضرورت شمارش افراد یا مشتریان باشد. شمارش افراد یکی از مجموعه ویژگی های دوربین های اسمارت یا هوشمند است. دوربین های با قابلیت شمارش افراد معمولا به صورت عمودی در ورودی هتل ها، سوپر مارکت ها، موزه ها و … نصب می شوند. این دوربین ها می توانند تعداد افرادی را که به مکان مورد نظر وارد و یا از آن خارج می گردند، شمارش کرده و بطور همزمان به نمایش بگذارند. از دیگر قابلیت های IVS می توان به  Motion detection قابلیت تشخیص حرکت   ) Face Detection) قابلیت تشخیص چهره و … اشاره نمود. دوربین هایی از این دست مجهز به پردازنده های تصویری قوی هستند

 

الگوریتم شمارش افراد بر چه اساسی انجام می شود؟

نرم افزار های تجزیه تحلیل تصاویر در دوربین های مداربسته دارای الگوریتم های خاصی هستند. توسعه دهندگان این نرم افزار ها با تعریف پارامتر های مختلفی برای سوژه های تصویری مختلف اعم از انسان، اشیا و… نحوه کارکرد آن را مشخص می کنند. برای مثال برای سوژه های انسانی طول عرض شانه های را در نظر می گیرند و یا کاراکتر های دیگری از جمله پرداختن به ظاهر کلی افراد مانند داشتن دو دست، دو پا و … را در نظر می گیرند

.

نحوه عملکرد شمارشگر افراد در دوربین مداربسته

عملکرد این نرم افزار بدین گونه است که برای مثال کاربر یک خط فرضی را در ابتدای درب ورودی مکان مورد نظر خود تعریف می کند، به طوریکه در صورت تردد افراد از خط مورد نظر سیستم فعال شده و شروع به شمارش افراد بر اساس پارامتر های تعریف شده درون خود می کند. از دیگر ویژگی های این نرم افزار تحلیلی این است که جهت حرکت سوژه ها را از راست به چپ و یا از چپ به راست نیز می توان برای آن تعریف نمود تا تنها افرادی که وارد و یا خارج می گردند شمارش شوند.